marți, 9 octombrie 2012

Dulceata de ardei iuti



Povestea mea cu gemul de ardei iute a inceput cu ceva timp in urma cand am descoperit acest produs intr-un magazin de delicatese in Budapesta. L-am folosit cu moderatie, savurand pana la ultima picatura, apoi am studiat mai bine  eticheta si mi-am spus, hmm trebuie sa incerc si eu. Am studiat multe retete pe internet dar apoi am renuntat, nu am rabdare sa caut prea mult pe internet, sunt mai de moda veche, cartea in mana este the best, si cum nu am gasit asa ceva prin biblioteca mea, care va asigur nu este mica….sotul meu mereu imi spune ca daca va veni o zi in care sa nu mai avem cum sa ne platim datoriile la banca, ma va trimite cu toate cartile mele de gatit la targ sa le vand… cred ca a fost finantzist in alta viata.
Dar sa revin la dulceata miraculoasa de ardei iute, pentru cel de ardei rosii avem nevoie din piata de ardei iuti cantitate egala cu ardei grasi si tot atat cantitate  de zahar.
 Eu am folosit:

700 gr/ardei iute rosii
700gr/ardei grasi rosii
700 gr/ zahar tos
2-3 cepe
3-4 bucati de usturoi
300 ml otet
O lingurita de sare

Se curata de seminte ardei iuti, puteti sa lasati cateva seminte, pentru accentuarea iutelii, eu le-am scos pe toate, am preferat sa-l fac mai putin picant in ideea ca pot mananca si copii.



Deci se curata ardeii de seminte si se combina toate legumele intr-un blender, pentru a obtine o pasta fina. Se toarna intr-o cratita se adauga restul ingredientelor si se fierbe aproximativ 45 minute, pana cand amestecul se ingroasa, si scade aproape un sfert din cantitatea initiala.




Se sigileaza in borcane sterilizate cand inca amestecul este fierbite si se pastreza la un loc intunecat.
Dulceata acesta este un mare plus la orice friptura sau branzeturi, l-am incercat pe o felie de paine prajita cu branza camembert si verdeturi este absolut delicious. Sau intr-o salata. Peste orez simplu sau chiar peste legume la cuptor.

7 comentarii:

  1. cam cat iti iese din cantitatile astea (volumetric)? nu de alta, dar ca sa stiu ce borcane sterilizez in seara asta :)

    RăspundețiȘtergere
  2. concluziile mele:
    - iti trebuie cca 1kg de ardei intregi pt a obtine 700g de ardei curatati (se aplica la ambele tipuri de ardei)
    - din cantitatile date de tine mi-au iesit exact doua borcane de 400 si unul de 800
    - timpul de fierbere la foc mic in cazul meu a fost undeva in jur de 2h30, nicidecum 45 min (dupa 45 min era aproape la fel de mult lichid ca la inceput)
    - dulceata e suficient de spicy si fara seminte :)
    - trebuia sa folosesc manusi de bucatarie, ca imi ard mainile si acum, dupa cateva ore bune de cand am curatat ardeii iuti, si dupa ce am aplicat cateva metode de oblojire de pe internet, precum frecatul cu sare si unsul cu whisky :))

    RăspundețiȘtergere
  3. Florin mi-au iesit 8 borcane mici de 150gr. De fiert le-am fiert nu mai mult de 45min, pe bune.... Mi-a fost frica sa las semintele, am incercat anul trecut si cu seminte, a fost very diavolo....mult prea iute pentru gustul meu.Da am folosit manusi de bucatarie, iar iuteala de pe maini a durat o zi. Nervi pentru diverse creme si tratamente nu am mai avut asa ca a trecut, stii cum e mai un spalat de farfurie mai una, mai alta. Iti trimit prin Laura un borcan. Unii prieteni spun ca a iesit prea dulce, asa ca data viitoare am sa las jumatate din cantitate cu seminte.

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte buna metoda cu manusile... Recunosc ca nu m-au ars deloc mainile. Acum dulceata este pe foc de vreo 15 minute si a inceput sa scada... sper sa iasa buna .

    RăspundețiȘtergere
  5. Delicioasa.... Timpul de fierbere la foc normal a fost de 45 de minute fix. Multumesc mult pentru minunata reteta.

    RăspundețiȘtergere
  6. Daca va ungeti mainile cu ulei inainte te lucru o sa fie foarte bine pentru ''otrava'' iute, capsaicina, este liposolubila.

    RăspundețiȘtergere
  7. Semintele nu au nici o legatura cu iuteala. Iuteala este data de pulpa ardeiului in care se afla niste vene in care se gaseste capsaicina, substanta care da iuteala ardeiului. Cantitatea de capsaicina din ardei este data de mai multi factori, sol, soare..etc. cu cat ardeiul sta mai mult la soare si e lipsit de apa cu atat ii creste iuteala.

    RăspundețiȘtergere